8. detsembril osalesin Tallinna Ülikoolis koolitusel teemal supervisioon,
coaching, mentorlus, kovisioon - mis
need on?
Koolituse korraldajateks olid Tallinna Ülikooli andragoogika
üliõpilased ja noortele omaselt toimus koolitus maailmakohviku stiilis ehk siis mentorid, coachid istusid ühe
kohapeal ja õppijad liikusid ringi.
Esimene ring oli Kaidi Peetsi juures. Alustuseks küsis ta: Kuidas see, miks sa siin oled, aitab sind
jõuda sinna, kus sa oled 3 aasta pärast? Selline küsimus sunnib vaatama
veidi kaugemale tänasest päevast ning aru saada, kuhu lähed või oled minemas?
Sageli keskendume me liiga palju tänasele päevale ja tunneme sellepärast
stressi. Teades oma pikemaid eesmärke, aitab see mõista tänast päeva paremini
ning tänased õnnestumised, aga ka ebaõnnestumised saavad selgema tähenduse. Siis
tuli järgmine küsimus: Kujuta ette, et
on su 75. a juubel. Milline kõne sulle peetakse? Mulle peetav kõne algas:
Pool oma elust ta eksles ja valmistad end ette ja pool oma elust on ta teinud
seda, milleks ta loodud on. Ta on nagu majakas, kes on aidanud inimestel jõuda
iseenesteni.
Järgmine ring sai Liisa Raudseppa juures mängida nukkudega. Teisisõnu saime teada, kuidas loovmeetoditega
aidata inimestel lahendada nende probleeme. Üldiselt pidi nii olema, et ¾
inimestele meeldib kasutada erinevaid loovmeetodeid ja ¼ ei ole selline
lähenemine mugav. Kusjuures loovmeetodid
on just head tugeva analüüsivõimega inimestele. Teame ju, et
ratsionaalsetel inimestel juhib elu vasak ajupool, kuid loovate lahenduste
leidmiseks tuleks hoopis rakendada paremat ajupoolkera. Nüüd aga nukkudega
mängimise juurde. Lihtne meetod, kus nähtamatu saab nähtavaks. Klient valib ühe
nuku, kes kehastab teda ja teise, kes tema teist suhtepoolt (neid võib olla ka
mitu) ning mängib tekkinud situatsiooni nukkude vahel läbi. „Minnes“ nii ühe
kui teise nuku „pähe“ tunnetab ta tekkinud tundeid, küsimusi ja vastuseid. On
ju inimesel lihtsam end näha kõrvalt ja lahendada nii suhte kui ka
minaprobleeme asudes vahepeal niiöelda teise rolli. Selline vaatenurk avab
tekkinud probleemis uusi tahke ja toob seni peidus olnu kitsaskohad välja.
Selline veidi nagu lähedalt, samas ka kaugelt vaatamine aitabki aru saada
tekkinud olukorrast ja teise poole tunnetest.
Veel soovitas Liisa loovmeetoditena kasutada Ava ja Avasta
kaarte kui ka värviliste pliiatsitega joonistamist. Millal sa viimati joonistasid ja mida?
Kolmas ring toimus Aivar Halleri juhendamisel, kes alustuseks
küsis provokatiivse küsimuse, mis on
haridus? Ilmnes, et enamik peab hariduseks paberit, mida väljastab
õppeasutus. Samas tegelikkuses on haridus ikkagi see, mida me tõeliselt oskame, teame, teeme,
mitte see, mis on paberil.
Aivar julgustas ka koguaeg küsima miks? Miks? Sellepärast, et probleemi tõeline olemus tuleb alles välja
peale viiendat miksi. Miks küsimustega saab kaevata sügavamale ja leida üles
tegelikud probleemi tekitajad.
Neljas ring möödus Eike Tõnismäe juures kogudes teadmisi
lahenduskesksest coachingust. Lahenduskeskne coaching keskendub
tulevikule ja probleemidele lahenduse leidmisele. Sest kui sa otsid lahendusi,
siis ei saa analüüsida minevikku ehk seda, miks sa oled sinna jõudnud, kus sa oled,
vaid vaatad ette kuhu saad sa minna. Minevikust oled kaasa võtnud selle, mida
oled õppinud, aga see on ainult abiks, mitte takistuseks. Lahenduskeskne
coaching keskendub väärtustele. Selleks, et aru saada, mis on sulle tähtis,
tuleb kirjutada võtmesõnu ja leida neis väärtusi ja läbi selle erinevad
võimalusi probleemide lahendusteks. Mis
on Sulle tähtis?
Edasi saime teada veidi sellest, mis kujundab inimese
motivatsiooni. Need on:
·
areng,
motivatsioon – julgus tulla mugavustsoonist välja. Pingutus annab energiat
·
gruppikuuluvus
·
kaitstus
·
omamine
– omada oskusi, teadmisi. See annab enesekindluse.
Kuna täiskasvanud inimene on juba selline, et suudab oma
tegelikke vajadusi, soove edukalt varjata, siis selleks, et areng toimuks, on
vaja leida üles tegelikud segajad. Hea mudelina selleks on Robert Diltsi loogiliste tasandite mudel. Coachingu seanssil saab
iga tasandi kohta küsida küsimusi järgmiselt:
Tasand
|
Küsimused
|
Identiteet
|
Kes
sa oled? Kuidas sa ennast näed?
|
Väärtus
|
Miks see sulle on
oluline?
|
Võimed
|
Kuidas
sa seda teed? Mida sa täna oskad?
|
Tegevused
|
Mida sa teed
selleks?
|
Keskkond
|
Kus
ja millal sa seda teed ja kellena?
|
Kui inimene jääb mingile tasandile kinni, siis alati aitab
tagasiminek ülemisele tasandile ehk ülemine tasand lahendab alumise tasandi.
Lihtne nõks vastuste leidmiseks on ka mentorite ümarlaua kasutamine. Kliendil on küsimus. Siis lased tal
mõelda 3 olulist inimest, 2 neist võivad olla tuttavad, aga 1 peab olema võõras
(st võib olla tuntud inimene, aga mitte kliendi tuttav). Siis peab klient ette
kujutama, mis vastuseid mentorid talle annavad. Kusjuures võõras pidavat andma
veel kõige ausama ja õigema vastuse:) Proovi järele!
Viimane viies ring oli Tõnis Mutti juhtida. Tõnis rääkis, et
kahju on, et coachingut kui meetodit ei õpetata tavakoolis ja ei saada aru, mis
on coachingu väärtus. Minu arvates tuleks meile igale ühele kasuks, kui me
aegajalt küsime endalt küsimusi kes ma
olen?, miks ma siin olen? ja kuhu ma lähen? Mida vastaksid sina
nendele küsimustele?
Tööst coachina rääkis aga Tõnis seda, et tuleb leida oma valdkond, mida hästi tunned ja selles ennast ka
arendama. Miks tulla coachingusse? Coach käivitab muutuse.
Kokkuvõtteks oli tegemist kosutava ennelõunaga ja sai palju
uusi teadmisi ning tekkis uudishimu, kuidas coachingu protsessis erinevaid
meetodeid (näiteks Robert Diltsi loogilised tasandid või loovmeetodite
kasutamine) kasutada.