esmaspäev, 7. märts 2016

Aktiivne kuulamine






Üks olulisemaid oskusi, mida üks tubli Coach peab oskama ja harjutama on kuulamine. Kui ma coachi väljaõppega alustasin, siis oli kuulamisoskuse arendamine üks minu põhilisi väljakutseid. Üldjuhul meeldib endast rohkem rääkida, oma mõtteid ja seisukohti jagada. Samas meeldib ka, kui keegi tähelepanelikult kuulab ja on kaasas. Selleks, et aktiivselt kuulata ja olla meeldiv suhtluspartner, aga ka väga hea Coach, on vaja osata kuulata.




Selleks, et teha vahet kuulmise ja kuulamise vahel on hea teada kuulamise tasemeid.

I tase – meie tähelepanu on meil endil, kuulame, aga ei kuule

II tase – teravdatud tähelepanu ja keskendumine

III tase – Sina ja klient olete maailma keskpunktis



I TASE – MEIE TÄHELEPANU ON MEIL ENDIL, KUULAME, AGA EI KUULE


Oleme nagu kohal, aga tegelikult ei ole ka. Teise jutu kuulamise asemel tegeleme enda mõtete, vastuste otsimise ja kõige muuga. Mis see muu on?

Valdavalt on see maailma kõige suuremasse suhtlemise lõksu langemine ehk eelarvamused. Kuulates teise inimese juttu, mõtled tegelikult omi mõtteid ja hindad olukorda. Vahest võib isegi tunduda, et „tead“ juba vastust. Kui oled inimestega palju suhelnud, siis juba teatud küsimustele kuuled  sarnaseid vastuseid. Kuid selles on lõks, sest tegelikult võib iga inimene üllatada uue informatsiooniga. Alati tuleb küsida ja saada teada, mitte eeldada ja arvata.

Sageli tekib meil ka soov teisi ümberkasvatada. Kuulmata korralikult ära, mida teine pool räägib, kipume õpetama- kuidas peab „õigesti“ elama.  Coachingus on selline nõuandmine eriti kurjast, sest oma probleeme peab Coachee ise lahendama ja iseendale oma õpetussõnad välja ütlema või retsepti kirjutama. Sellises õpetavas nõuandmises peitub ka oht, et Coachee ei võta vastutust. See pole ju tema lahendus probleemile ning hiljem kui midagi nässu läheb, siis „süüdi“ on Coach, kes andis halba nõu. Seega peab igatsugu õpetamise ja nõuandmisega olema coachingus ettevaatlik ja kui seda teha, siis kindlasti kokkuleppel Coacheega. Sellisel juhul on pigem tegemist juba mentorlusega.

Iseendast rääkimine. Oi, kuidas meile meeldib endast rääkida. Tegelikult sellel kogu coaching muidugi baseerubki, kuid heas mõttes. Coachingu protsessis on Coacheel täie voliline õigus endast rääkida. Kuid Coach, kes peab olema aktiivse kuulaja rollis, peab oma soovi maha suruma. Vahest tahaks väga öelda, et oi minuga juhtus samamoodi. Aga stopp, täna on kuningas Coachee.

Oma lemmikteooriate ja mudelite esitamine. Meil igalühel on aastate jooksul välja kujunenud arusaam elust ja me omandame neid muidugi ka juurde. Kuid nende üle arutlemine võiks pigem jääda muude maailmaparanduslike vestluste osaks. Coach jääb coachingu protsessis oma teooriatega tahaplaanile ning pigem ei räägi neist üldseJ

Diagnoosi panemine.  Kui Coachee räägib oma probleemidest, siis tekib mingi hetk tahtmine nn diagnoosi panna. Näiteks, oi see probleem tuleb tal kindlasti lapsepõlvest või tal on olnud palju halbu kogemusi kindlat tüüpi inimestega. Stop! Coach ei ole terapeut. Juhul, kui on näha, et Coachee vajab oma probleemide lahendamiseks teraapiat, siis saab seda talle soovitada.


II TASE – TERAVDATUD TÄHELEPANU JA KESKENDUMINE

Aktiivne kuulaja ja Coach toetab vestlust küsimuste ja kokkuvõtetega ning aitab Coacheel formuleerida oma sõnadega kokkuleppeid, otsustusi ja ülesandeid.  

Millised on aktiivse kuulamise vormid?
·        
  • Vaikne 
  • Peegeldav kuulamine
  • Ümbersõnastamine
  • Hõlbustamine
  •  Selgitamine
  • Summeerimine


Vaikne kuulamine on oskus tähelepanelikult kõnelejat kuulata teda katkestamata. Selline kuulamine eeldab vaimset ja füüsilist keskendumist ning aitab väljendada arusaamist, toetust ja huvi. Vaikse kuulamisega kaasnevad noogutamine, toetavad lühirepliigid, mis soodustavad suhtluspartneri edasirääkimist. Seejuures on oluline kuulaja tähelepanelikkust väljendav sõnatu käitumine. Rääkija peab märkama ja aru saama, et teda kuulatakse ja kuuldakse. Oluline on hoida ka silmsidet.
Vaikiv kuulamine. Ahaa..., mhmh..., selge..., mis sa kostad...

Peegeldav kuulamine annab rääkijale teada, kuidas temast aru saadi, aidates tal end paremini väljendada. Peegeldav kuulamine tähendab täpsustamist - juhul kui kuulaja täpselt aru ei saanud või kui on vaja täiendavat infot. Peegeldava kuulamise võtteks on ka ümbersõnastamine - kuulaja poolne sama mõtte väljendamine teiste sõnadega, et kontrollida mõistmise täpsust.
Reflekteerimine (peegeldamine). Ma saan aru, et..., Mõistan seda nii, et... , Teiste sõnadega siis... , Sulle tundub, et...

Ümbersõnastamine - parafraseerimine
Ümbersõnastamine on üks olulisi coachingu protsessi osi.  Coach korrates oma sõnadega Coachee mõtteid, aitab ära hoida vääritimõistmist ja öeldut meelde jätta ning annab aega süüvida öeldu sisusse. 

Kuuldu ümbersõnastamine näitab Coacheele, et olete teda tõepoolest tähelepanelikult kuulanud ja mõtlete temaga kaasa. Hea, kui tagasipeegeldamisel saate kasutada osaliselt tema kasutatud sõnu, kuna siis tekib mõlemal osapoolel tunne, et olete ühel lainel. Tasub ka jälgida hääletooni, kõne tempot ja hääle tugevust, et oleks kergem kuulata ja aru saada, kuna liiga tugev hääl väsitab, liiga vaikset häält on raske tähele panna, kaasvestlejaga samas tempos püsimine aga jätab endast parema mulje. Rääkijat ei tohiks küsimustega katkestada enne, kui ta on oma mõtte lõpetanud. Sõnastage kuuldu oma sõnadega lühidalt ümber, siis alles lisage sellele oma arvamus või küsimus.

Näiteks: "Kas sa tahad öelda....? Nagu ma aru saan, ütled sa seda, et....Kas ma saan õigesti aru,
Niisiis, Sa väidad, et... , Nagu ma aru saan, Sa ütled, et... , Paranda mind, kui ma nüüd eksin... , Tahad siis öelda... , Sa ütlesid, et... , Nii et põhimõtteliselt Sa nõustud sellega, et...

Hõlbustamine. Mind huvitab, mis Sind paneb sedasi mõtlema... , Kas räägiksid sellest lähemalt... , Ma ei saanud hästi aru, kas... , Kordaksid ehk...

Selgitamine (täpsustamine) st esitada küsimusi, uurida tausta, täpsustada ja küsida informatsiooni juurde, et öeldust selget pilti saada. Selgitavad küsimused annavad ka teistele mõista, et olete tema jutust huvitatud.

 Kas Sa võiksid mulle selgitada... , Ma ei saanud vist

Summeerimine (kokkuvõte). Kui nüüd kokku võtta... , Põhilised teemad olid... , Pinnale jääb siis praegu... , Sinu jutu iva seisneb siis selles, et...


III TASE – COACH JA COACHEE ON MAAILMA KESKPUNKTIS

See on tõeline kohalolek. Coachingu protsessis on see suurepärane tunne, kui oled saavutanud Coachina täielikku neutraalsuse ja pühendumise. Kuulad ja peegeldad Coachee juttu ning näed, kuidas ta ise sõlmib lahti oma probleemipuntrad ja näeb uusi lahendusi. See on super.



Mida sellest loost omale igapäeva ellu kaasa võtta?

·        Peamine aktiivse kuulamise oskus seisneb pidevas tagasiside andmises, et kõneleja teaks, kuidas tema sõnum on vastu võetud. Seda iseloomustavad silmside, huvitatud näoilme ja toetavad repliigid („Jaa” , „Jätkake palun” , „Rääkige lähemalt”, „Nagu näiteks”).

·        Aktiivse kuulamise abiga saab inimesi julgustada tunnete taha nägema ja sealt leidma probleemi põhjust, mis selliseid tundeid tekitab. Tunnete n-ö karpi panemine pole kasulik ei tervise ega töö tõhususe seisukohalt.

·        Peegeldades vestluspartneri juttu kontrollid arusaadu õigsust ja hoiad ära valesti arusaamise ohu.   Peegeldades vestluspartnerile tema juttu, käitumist või tundeid, näitad talle, et tema jutt on sulle oluline ning sa hoolid tema tunnetest ja mõtetest ning ei mõista teda nende pärast hukka.

·        Ülekordamine aitab öeldut/kuuldut analüüsida ja paremini meelde jätta ning takistab kuulamistõkete kasutamiselevõttu (sildistamine, võrdlemine, vastuseks valmistumine kuulamise asemel jt).


Inimestele meeldib kui nende juttu tähelepanelikult kuulatakse ja antakse tagasidet. 

On öeldud, et hea suhtleja ei ole mitte see, kes palju räägib, vaid see, kes oskab kuulata.




Minu esimene coachingu koolitus toimub Tallinnas 15. märtsil kell 10.00–13.15 von Stackelberg Hotel Tallinn seminariruumis Toompuiestee 23.