Uue aasta alguses Austriast Tallinna lennates ostsin
Salzburgi lennujaamast omale lennukis lugemiseks Austria majandusajakirja Format aastalõpu numbri, kus avaldati trendid
2016. aastaks.
Trendid esitati järgmiste valdkondade kohta:
·
TV & multimeedia
·
Venemaa
·
Energeetika
·
Digitaliseerumine
·
Telekommunikatsioon
·
Pilvelahendused
·
Big
data
·
Asjade
internet
·
Õnnemängud
·
Turism
·
Otsepangandus
·
Kindlustus
Blogi jaoks tegin loetust märksõna põhise ülevaate.
TV & multimeedia
Televisiooni üheks vaadatavamaks ülekandeks Austrias saab
kindlasti jalgpalli EM. Meelelahutussaadete osas on rõhk nn ohutusel ehk vähem
eksperimenteerivaid tõsielusarju ja rohkem mängufilme.
Peale Netflixi hakkab streamingut Euroopas pakkuma ka Amazon.
Youtube suurendab omatoodete arvu.
Telekad muutuvad järjest suuremaks ja kumeramaks. Miinimum
ekraanisuuruseks ennustatakse 55 tolli, pildikvaliteediks UHD (full HD on
minevik), resolutsioon neljakordne HDR. Ühesõnaga telekast tulev pilt muutub
järjest teravamaks ja kontrastsemaks.
Venemaa
Majanduskriis on Venemaal juba kestnud 7 aastat ja selle
lahenemist oodatakse alles alates 2017. aastast. Seega käesolevaks aastaks
midagi head ei ennustata.
Majanduskasvuks hindavad eksperdid ainult 0,2%. Venemaa
eelarve on koostatud eeldusel, et inflatsiooniks kujuneb 5-6%, aga analüütikud
ennustavad, et tegelikuks inflatsiooniks kujuneb 15%. Venemaa riigieelarve on
tugevas sõltuvuses naftahinnast 50-55$ per barrel. Analüütikud hindavad hinnalangust
kuni 40$ per barrel (remargina siinkohal, et hetkeseisuga on naftahind veelgi
madalam). Venemaa suurendab kaitsekulutusi. Tulenevalt kehvast
majandusolukorrast kasvab must tööjõuturg. EL sanktsioonid Venemaa vastu
jätkuvad. Seoses EL santsioonide jätkumisega ennustavad analüütikud, et
edaspidi saab Venemaa kaubavahetus toimuma Hiina kaudu ehk tekib uus siiditee.
Jätkub koostöö OMV ja Gazpromi vahel ja plaanis on seda laiendada.
Energeetika
Elektritarbijad muutuvad ise elektritootjateks. Kõigil tekib
võimalus energiat salvestada. Areneb kodumajapidamiste tark elektrikasutus
(smart home). Ennustatakse rohelise energia võidukäiku, kui ka seda, et aastaks
2020 kasutab enamus autosid alternatiivenergiaid.
Digitaliseerumine
Kasvab nö digitaalne segadus ehk kui varem tehti ärimudelite
kohased tehnoloogilised lahendused, siis nüüd on vastupidi ehk strateegia
järgib tehnoloogia arengut. Klientide kogemused äppide kasutamisel seavad uusi nõudeid
ja standardeid kõigile teenustepakkujatele. Start uppide kasutusele võtt
tekitab uusi ärikooslusi.
Järjest kasvava digitaliseerumise tingimustes
muutuste kiirus kasvab ehk uusi tooteid tuuakse järjest kiiremini turule.
Samuti mitmete uute toodete teenuste juures võidab standardi kehtestamisel
kiirem globaliseeruja (näiteks Uber või Airbnb).
Kunstlik intelligents areneb
tohutu kiirusega - arvutid suudavad järjest kiiremini ja rohkem erinevaid
probleeme lahendada. Digitaliseerumine muudab ka tööjõuturgu, paljud töökohad võtavad üle robotid. Inimeste
vahelises suhtluses hakkab järjest suuremat rolli mängima internet ja seda ka
teenuste vahendamisel (nt sõidujagamine).
Telekommunikatsioon
Info edastamise kiirus kasvab, samuti vajavad digitaalsed
vahendid rohkem inforuumi. E-kaubanduse arenemisega on muutunud tavapärane
kauplemine piiriüleseks ja globaalseks.
Siinkohal märgin, et austerlased peavad oma internetti
aeglaseks, öeldes, et ainult viiel EU maal on internet aeglasem kui Austrias.
Ilmselt on IKT valdkonnas pigem Austrial Eestilt õppida kui vastupidi.
Pilvetehnoloogiad
Pilvetehnoloogiad on saanud tänapäevase andmetöötluse
lahutamatuks osaks. Ameerika pilveteenuste pakkujate arvu kasv ja
litsentsitasude tõus suurendab järjest nõudlust euroopa enda pilveteenuste
pakkumise järgi. Andmekaitse peab olema tagatud Euroopa tasandil. On mure, et
ameerika ettevõtete kaudu, mis pakuvad pilveteenuseid, on võimalik luurata EL
kodanikke järele. Pilveteenuste kasutajate kaitseks ja standardite
kehtestamiseks on vaja arendada ka seadusandlust.
Ettevõtjad võtavad lähtuvalt
olukorrast ja strateegiast kasutusele erinevaid pilvelahendusi nii avalike kui
ka privaatseid. Ülemaailme tarkvara turg kasvab jätkuvalt. Netipõhjalise
meekonnatöö/ koostöövõrgustike arendamise osas võitlevad jätkuvalt omavahel
Google ja Microsoft. Järjest rohkem võetakse kasutusele erinevaid mobiiliäppe.
Teenimisvõimalused pilveteenuste infrastruktuuri arvelt kasvavad. Samas kasvab
ka pilveteenuste haavatavus ja vajadus turvaliste kasutusvõimaluste järele, et
võidelda häkkeritega.
Big data
Andmete maht kasvab tohutu kiirusega nii töötlemata kui ka
töödeldud andmete hulk. Analüütikud hindavad aastaks 2020 andmetehulga kasvu
kolmandiku võrra võrreldes praegusega. Ettevõtted vajavad järjest tihedamas
konkurentsis püsimiseks kiiremat ja efektiivsemat andmetöötlust. Arvutite võime
erinevaid andmeid analüüsida kasvab ja seoseid leitakse pealtnäha täiesti
erinevate andmete vahel järjest kiiremini. Andmeanalüüs laieneb järjest
rohkematesse valdkondadesse (nt põllumajandus) ja hakkab järjest rohkem toimuma
reaalajas.
Privaatsfäär muutub väiksemaks ehk kõik muutub järjest avalikumaks. Kui
Facebookis laigid midagi, siis annab see arvutile võimaluse analüüsida Su eelistusi ja
muid omadusi. Samas hakatakse pakkuma rohkem turvalisust suurendavaid
lahendusi.
Asjade internet
Asjade internet (nutikellad, kaugjuhitavad kodumasinad,
targad koerarihmad jms) kasvab. Samas on erinevad võimalused omavahel
standardiseerimata ehk kasutatakse väga erinevaid tehnoloogilisi lahendusi, mis
ei võimalda omavahelist ühildumist. Kuna erinevad lahendused tulevad turule suhteliselt
kohe kui need loodud, siis on jätkuvalt probleemiks nende töökindlus. Järjest
arenev andmehaldus ja analüüsivõimekus loob järjest suuremaid võimalusi uute
asjade interneti tehnoloogiliste lahenduste väljatöötamiseks. Kindlasti on vaja
tagada kasutajate ja andmete privaatsus. Näiteks tervisekellad koguvad kandja
kohta tohutul hulgal erinevaid tervisenäitajaid, mille põhjal saab teha
põhjalike järeldusi kandja tervisliku seisundi kohta. Kui kaitstud need andmed
on?
Asjade internet suurendab mobiilandmeside koormust. Oluliseks
muutub ka teenusepakkujate võrgustike ühildumine. Koerakaelarihmast saadavad
andmed peavad olema kättesaadavad kõigile nutitelefoni platvormidele, aga ka
teistele infosüsteemidele, mille andmekogus soovitakse saadud andmeid kasutada
või analüüsida.
Kui asjade internet oli nn nišitoode, siis lähitulevikus
muutuvad internetis olevad asjad nö mainstreamiks. Muidugi sõltub see sellest,
kui turvaliseks ja kindlaks tarbijad neid tooteid peavad ja usaldavad.
Õnnemängud
Tuleb välja, et austerlased on ühed suured õnnemängurid. Mida
nad siis ennustavad õnnemänguturu arenguteks 2016. aastal.
Online-õnnemängud. Seoses mobiilsete rakenduste levikuga
levivad ka online-õnnemängud. Sihtgrupina nähakse naisi.
Oskuste põhised mängud. Noorem generatsioon ei taha enam
tõmmata mänguautomaadis kolme kirsi kombinatsiooni, vaid soovib jõudu katsuda
veidi keerulisemate ülesannetega.
Spordiennustused. Näiteks seoses tuleva suvel toimuva jalgpalli
EM-ga kasvavad ka spordiennustused ja sellega kaasnev äri.
Samas muudetakse õnnemänge reguleerivat seadusandlust veelgi
tugevamaks. Alaealiste ja mängusõltlaste tuvastamiseks hakatakse juurutama
sõrmejälje kaudu mängijate tuvastamist.
Loteriid jäävad jätkuvalt tulusaimaks õnnemängude segmendiks.
Kui automaadid ja kasiino neelavad suurema osa mängija rahast, siis loteriist
on loota ikka midagi tagasi saada ehk võita.
Casino Austria AG suuromanikuks on saanud õnnemängude
korraldaja Novomatic. Kusjuures teised aktsiad jagunevad 33% Austria riik, 11%
tšehhi investorid ja 15% Schelhammer&Schattera pank.
Kohtuvaidlused kasiinolitsentsi küsimustes toovad veel tükk
aega leiva austria advokaatide lauale.
Austria kasiinode ja IT-õnnemängu korraldajate käive on ca
1,5 miljardit eurot ja tulukasvuks on planeeritud 3,6%.
Turism
Kuna viimaste aastate kliimasoojenemine puudutab ka
austerlasi ning on toonud kaasa ilusad suved, siis ennustatakse siseturismi
kasvu suveperioodil. Talve osas ollakse mures, kas ikka alpides lumi tuleb maha
või ei. Alpides puhkajatele loodetakse nii suvel kui talvel. On käibelause, et
üks euro mäel toob kaasa kolme kuni neljakordse käibe orus. Suurem osa
alpituriste tuleb Austriasse Saksamaalt.
Hoolimata võimalusest ise interneti kaudu omale reis
korraldada, loodavad reisibürood ikka, et vajatakse nende teenuseid. Reisibürood
näevad oma klientidena ärikliente, kellel on tulenevalt lennufirmade
probleemidest (nt Lufthansa streik) kasulikum osta pileteid reisibüroo
vahendusel. See tagab hilisemate pretensioonide parema lahendamise.
Puhkuseturismi valdkonnas peetakse jätkuvalt klassikaliseks
ja kindlaks vahemere äärseid rannapuhkuse sihtkohti, nagu Hispaania, Itaalia,
Kreeka ja Horvaatia. Loodetakse ka kruiisireisijate kasvu.
Pikemate sihtkohtade osas on uueks tulijaks Kuuba, kuhu ka
Austrian Airlines avab otseliini Viinist. Teiste kaugreiside populaarsemateks
sihtkohtadeks peetakse Seišelle, Maldiive, Mauritiust ja Taimaad. Individuaalreiside kasvu nähakse ette
Panamasse, Mosambiiki ja Kolumbiasse.
Otsepangandus
Nagu Eestis on ka Austrias pangandus kolimas internetti.
Selles osas nähakse ette pankade kulude kokkuhoidu kui ka pangandustoimingute
läbipaistvust. Samuti ennustavad nad mobiilipanganduse levikut, väärtpaberite
ostmist neti vahendusel ja ka kauplemist netis. Ühesõnaga on austerlased online
panganduses jõudmas sinna, kus meie eestlased ammu oleme.
Turvalise kesk- Euroopa elu muutumisega ebaturvalisemaks
pööratakse Austrias rohkem tähelepanu kindlustustoodetele.
Kindlustusfirmadele hakkavad kehtima rangemad omakapitali
nõuded kaitsmaks klientide raha.
Elukindlustustoodete osas ei oodata erilist tõusu, pigem
langust. Kuid muude kindlustustoodete (tervise, liiklus, kodukindlustus) osas
nähakse ette olulist kasvu.