reede, 18. märts 2016

Kuidas alateadvus meie edukust mõjutab


On hämmastav, kuidas meie eesmärkide saavutamist piiravad alateadlikud uskumused. Uskumused mõjutavad igat meie eluvaldkonda: tööd, pereelu, sõprussuhteid, tervist, vaba aega jne. Oled ehk vahel mõelnud, miks sind ümbritsevad just sellised inimesed või miks sa valid poest just sellist kaupa nagu sa valid? Mille järgi tegid sa otsuse? Kas sind on mõjutanud väline reklaam või sisemised tegelikud vajadused? Kas laseme end mõjutada või vastutame ise oma valikute eest?

Uskumused pärinevad enamasti meie perekonnast aga ka ühiskonnast, milles oleme kasvanud ja arenenud. Sageli me ei märkagi neid tõekspidamisi - need lihtsalt on. Patust puhas ei ole ka koolisüsteem, näiteks on tubli laps see, kes õpib ainult viitele ja kuulab õpetaja sõna. Selle tulemuseks on väga tublid palgatöötajad, kuid kahjuks ei saa neist tublidest lastest kunagi riskialteid ettevõtjaid. Ettevõtjad sirguvad enamasti nendest „pahadest poistest“, kelle hinded olid keskmise koolipoisi omad. Nendel ei olnudki lootustki saada õpetaja heakskiitu. Seetõttu polnud neil vajadust olla tubli ja hea ning neis kasvas julgus riskida ja ebaõnnestuda.

Öeldakse, et maailm algab iseendast ja nii ka maailma muutmine. Kõige raskem on seda iseendale tunnistada. Lihtsam on ju loota, et muutuvad kas teised või keskkond me ümber. Tegelikkuses ega ikka ei muutu. Eestlasel on komme koguaeg vinguda küll tänase ilma, valitsuse kui ka halbade naabrite üle. Kuid kui küsida, mida sa ise oled oma olukorra parandamiseks teinud, siis jäädakse kohmetunult vait ja natukese aja pärast hakkab uuesti, mina teeks küll, aga... Miks sa siis ei tee? Mis takistab sind omaenda elu paremaks muuta? Lihtne on lükata vastutus teiste õlule. Muutumine algab endast. Kuid muuta saab vaid seda, millest aru saad.

Kust alustada enda muutmist? Reeglina peab olema selleks eesmärk, sest muutumine on liikumine ja kui tahta muutuda teistsuguseks, siis see tähendabki eesmärgi seadmist, kuhu poole suunduda. Järgmise sammuna tuleb aru saada, kus sa hetkel asud. Samuti on hea mõista, millised uskumused su elu mõjutavad. Kas need aitavad sul edasi liikuda või on hoopis peidetud takistuseks. Kui see on selge, siis saab hakata kujundama oma teekonda.  

Selleks, et saaksid lihtsamalt oma elu mõjutanud uskumusi paika panna, jagan sinuga küsimustikku, mille leidsin Rebecca Linder-Hintze raamatust „Tervenda oma perekonnalugu“.

Vasta väidetele ei või jah. Kuidas ja kas need väited su elu mõjutavad/ on mõjutanud?

jah
ei
Raha kohta
Edukaks olemine tähendab palju raha.
Raha teenimiseks peab kõvasti töötama, muidu ma ei vääri seda.
Inimene on seda parem, mida rohkem ta töötab ja vähem enda peale kulutab.
Liiga palju raha võib inimese uhkeks muuta ning Jumal võib selle eest karistada ja kõik ära võtta.
Parem püüda vähesega läbi ajada, sest liiga palju tähendab ahnust ja ülemäärast kulutust.
Vaesed inimesed on head. Rikkad on halvad.
Rikkad on paremad inimesed. Vaesed on halvad.
Jumal armastab sind rohkem, kui võitled raskustega, annad teistele kõik ära ega jäta midagi endale.
Kõik, mis sul on, tuleb teistele anda, midagi ei tohi endale jätta.
Rahast tuleb kõvasti kinni hoida, muidu jääd ilma.
Universumis ei jätku kõigile kõike küllalt. Oma osa kättesaamiseks peab võitlema.
Pead olema säästlik ja ettevaatlik, sest kõigile ei jätku.
Kui sul on küllalt, jääb keegi teine ilma.
Sa ei vääri seda, mis sul on.
Tervise ja füüsilise heaolu kohta
Inimesed, kes haigeks jäävad, on nõrgad ja viletsad.
Kõige paremad inimesed haigestuvad kõige hullemasse tõppe.
Sporti peab tegema, et olla oma peres või maailmas väärtuslik.
Pead olema sale, et olla piisavalt hea.
Peaksid juurde võtma, et olla küllalt hea - kondibuketid on halvad.
Väärtuslik olemiseks pead noor välja nägema.
Parem olla vanem ja targem. On hea, kui õigest east vanem tundud.
Ilus olla on halb. Ilusad inimesed ei ole nii targad ja andekad kui sina. Ilusatel tüdrukutel (või poistel) läheb kehvasti.
Pead olema silmapaistvalt ilus, muidu pole sa küllalt hea.
Hariduse ja karjääri kohta
Väärtuslik oled siis, kui oled kesk- ja kõrghariduse saanud korralikus koolis.
Haridus ja professionaalsus on olulised ning osutavad, kes on kellest parem.
Sa oled parem inimene, kui juhid teisi.
Sa oled parem inimene, kui ei tegele juhtimisega.
Juhid on seotud poliitikaga ning on halvad.
Teiste toetusele ei saa loota.
Sind kasutatakse pidevalt ära.
On hea, kui sa karjääri ei tee. Auahnus on halb.
Vaimsuse kohta
Jumal armastab mind, kui võitled raskustega, annad teistele kõik, mis sul on, ega jäta midagi endale.
Inimesed, kes kirikus ei käi, on halvad (need, kes sinuga samas kirikus ei käi, on halvad).
Jumal ei armasta sind, kui eksid; tegelikult ta isegi karistab sind.
Inimesed, eks usuvad jumalat ja käivad kirikus, ei ole nii teadlikud ja targad nagu sina.
Jumalat ei ole olemas.
Jumalat tuleb karta, muidu ta karistab sind.
Jumal armastab ühtesid inimesi rohkem kui teisi.
Sina pole jumala jaoks oluline.
Sina oled jumalale olulisem kui teised.
Kui käid kirikus, siis oled piisavalt hea.
Parem on olla õnnetu.
Suhete kohta
Parem on kõigega ise hakkama saada, sest kui teised sind aitavad, oled järelikult nõrk ja andetu.
Pead igale poole õigeks ajaks jõudma. Kui hiljaks jääd, oled halb.
Naised on meestest vähem väärtuslikud. Või: Mehed on vähem väärt kui naised.
Mehed on paremad kui naised. Või: Naised on paremad kui mehed.
Mehi ei saa usaldada. Või: Naisi ei saa usaldada.
Mõni rass on teistest parem.
Kodu tuleb korras hoida, muidu sa pole küllalt hea.
Teiste vajadused on tähtsamad kui su enda omad.
Suhted teevad haiget, nii et üksi on parem.
Abielu on halb.
Armastus teeb haiget.

Nüüd analüüsi ja mõtle, kas need uskumused on sind elus edasi aidanud või on olnud hoopis takistuseks su eesmärkide saavutamisel? Kui oled mõistnud, kus asud ja mis sind mõjutab, võid hakata enda teekonda muutuste poole kujundama. 

Edukat eesmärgi püstitamist!

neljapäev, 10. märts 2016

Maiade kalender (Guatemala)


Käesoleva aasta alguses (2016) terve veebruari kuu rändasin koos oma hea sõbranna Jutaga ringi Guatemalas. Kuna olen peale reisi erinevaid lugusid jutustanud päris palju, siis otsustasin ka need lood vaikselt kirja panna. 

Täna räägin ma maiade kalendrist.

Alustan sellest, et ühe nädala oma reisist õppisime Atitilani järve ääres asuvas San Pedro linnakeses Corazon de Maya keelte koolis hispaania keelt. 

Coraxon de Maya kool. Taustal vulkaanimägi.


Lisaks hispaania keele meeldetuletamisele ja praktikale saime osa ka maiade igapäeva elust (elasime selle nädala maiade peres), kultuurist ja usust. 

Õpetaja Magdalena seletamas meile maiade kalendrit, 


Ühel päeval tuli koolis õpetajaga jutuks maiade kalender. Tuli välja, et nad kasutavadki (mitte küll kõik, aga osad) maiade kalendrit ka oma igapäevases elus. Ja seda just päevade tähendust jälgides. Natuke see meenutab meie lääne maailma horoskoope, kuid maiade kalendri järgi elamine on täpsem. Seda enam, et iga inimene peab teadma oma märki ja siis vastavalt sellele kalendrit jälgima ning oma elu sättima. 


Tikitud maiade kalender


Mis siis on maiade kalender igapäevaseks kasutamiseks?

Iseenesest on maiade kalender väga keeruline ajaarvamise ja mõõtmise süsteem. Kõige lihtsam seletus on järgmine:
  • Püha kalender ehk Tzolk´in on 260 päeva (20 unikaalset päeva * 13 energiat) - see periood on ligilähendane perioodile, mis kulub viljastamisest sünnini ehk ca 9 kuud.
  • Päikese tsükkel ehk Haab on  365 päeva ehk 18 (19 ehk +5 lisapäeva ) kuud *20 päeva
    • aastas on 18 kuud
    • ühes kuus on 20 unikaalset päeva
Kokku moodustavad see nö kolmest kettast koosneva süsteemi ehk iga 52 aasta tagant kordub sama kolmene kombinatsioon.







Kuidas maiade kalender inimest ja tema igapäevaelu mõjutab?

Kui iga inimene sünnib, saab ta kaasa 3 märki, mis näitavad tema elu. Esimene märk näitab viljastamist, teine sündimist ja kolmas elusaatust/elujõudu. Lisaks on iga märgiga kaasas energiatase skaalal 1-13. Kui neil kolmel erineval märgil on erinev energia tase (nt 3-7-10), siis peab inimene neid tasemeid koguaeg tasakaalustama. Kui inimene tahab endale jõudu ja energiat, siis peab ta oma märgi päeval (igas kuus on iga märgi kohta üks päev) selleks spetsiaalses kohas jumalatele ohverdama ja rituaali läbi tegema. Ohverdatakse küünlaid, alkoholi, teri, maisi jm.

Maiade kaitserituaaliks ettevalmistumine


Eraldi on spetsiaalse kutsumusega inimesed. Nende märgid näitavad, et need inimesed peavad töötama teiste heaks – olema ämmaemand, ravitseja, hingetohter, luude parandaja.

Mehhikos San Cristobalis maiade muuseumis tehtud pilt (veebruar 2014)


Kui inimene elab oma märgi vastu, siis jääb ta haigeks. Näiteks emad peavad oma laste märke jälgima ja neid toetama ning laskma lapsel elada oma kutsumuse järgi. Näiteks kui märgi järgi on laps musikaalne, siis ei tohi teda hoida muusikast eemale, vaid just soodustama tegevusi, mis on muusikaga seotud. 


Oma märgi teadmine lihtsustab elu ja tühja rabelemist on vähem. Lasime oma õpetajal ka oma märke vaadata. Tal oli selleks olemas eraldi raamat


Minu märk on 1 B`atz ehk Chuwen ehk ahv. 




B´atzi märk sümboliseerib ka lõnga ehk see märk tähendab nagu elulõnga lahti kerimist. Selle märgiga inimesed on loovad, targad ja õnnelikud. Päris kena horoskoop:)

Tegelikult saab internetist igaüks teada oma märgi ning märgile omase iseloomustuse. Kõige lihtsama seletuse leiab sellelt lehelt http://www.mymayansign.com/


Mõnusat avastamist!






esmaspäev, 7. märts 2016

Aktiivne kuulamine






Üks olulisemaid oskusi, mida üks tubli Coach peab oskama ja harjutama on kuulamine. Kui ma coachi väljaõppega alustasin, siis oli kuulamisoskuse arendamine üks minu põhilisi väljakutseid. Üldjuhul meeldib endast rohkem rääkida, oma mõtteid ja seisukohti jagada. Samas meeldib ka, kui keegi tähelepanelikult kuulab ja on kaasas. Selleks, et aktiivselt kuulata ja olla meeldiv suhtluspartner, aga ka väga hea Coach, on vaja osata kuulata.




Selleks, et teha vahet kuulmise ja kuulamise vahel on hea teada kuulamise tasemeid.

I tase – meie tähelepanu on meil endil, kuulame, aga ei kuule

II tase – teravdatud tähelepanu ja keskendumine

III tase – Sina ja klient olete maailma keskpunktis



I TASE – MEIE TÄHELEPANU ON MEIL ENDIL, KUULAME, AGA EI KUULE


Oleme nagu kohal, aga tegelikult ei ole ka. Teise jutu kuulamise asemel tegeleme enda mõtete, vastuste otsimise ja kõige muuga. Mis see muu on?

Valdavalt on see maailma kõige suuremasse suhtlemise lõksu langemine ehk eelarvamused. Kuulates teise inimese juttu, mõtled tegelikult omi mõtteid ja hindad olukorda. Vahest võib isegi tunduda, et „tead“ juba vastust. Kui oled inimestega palju suhelnud, siis juba teatud küsimustele kuuled  sarnaseid vastuseid. Kuid selles on lõks, sest tegelikult võib iga inimene üllatada uue informatsiooniga. Alati tuleb küsida ja saada teada, mitte eeldada ja arvata.

Sageli tekib meil ka soov teisi ümberkasvatada. Kuulmata korralikult ära, mida teine pool räägib, kipume õpetama- kuidas peab „õigesti“ elama.  Coachingus on selline nõuandmine eriti kurjast, sest oma probleeme peab Coachee ise lahendama ja iseendale oma õpetussõnad välja ütlema või retsepti kirjutama. Sellises õpetavas nõuandmises peitub ka oht, et Coachee ei võta vastutust. See pole ju tema lahendus probleemile ning hiljem kui midagi nässu läheb, siis „süüdi“ on Coach, kes andis halba nõu. Seega peab igatsugu õpetamise ja nõuandmisega olema coachingus ettevaatlik ja kui seda teha, siis kindlasti kokkuleppel Coacheega. Sellisel juhul on pigem tegemist juba mentorlusega.

Iseendast rääkimine. Oi, kuidas meile meeldib endast rääkida. Tegelikult sellel kogu coaching muidugi baseerubki, kuid heas mõttes. Coachingu protsessis on Coacheel täie voliline õigus endast rääkida. Kuid Coach, kes peab olema aktiivse kuulaja rollis, peab oma soovi maha suruma. Vahest tahaks väga öelda, et oi minuga juhtus samamoodi. Aga stopp, täna on kuningas Coachee.

Oma lemmikteooriate ja mudelite esitamine. Meil igalühel on aastate jooksul välja kujunenud arusaam elust ja me omandame neid muidugi ka juurde. Kuid nende üle arutlemine võiks pigem jääda muude maailmaparanduslike vestluste osaks. Coach jääb coachingu protsessis oma teooriatega tahaplaanile ning pigem ei räägi neist üldseJ

Diagnoosi panemine.  Kui Coachee räägib oma probleemidest, siis tekib mingi hetk tahtmine nn diagnoosi panna. Näiteks, oi see probleem tuleb tal kindlasti lapsepõlvest või tal on olnud palju halbu kogemusi kindlat tüüpi inimestega. Stop! Coach ei ole terapeut. Juhul, kui on näha, et Coachee vajab oma probleemide lahendamiseks teraapiat, siis saab seda talle soovitada.


II TASE – TERAVDATUD TÄHELEPANU JA KESKENDUMINE

Aktiivne kuulaja ja Coach toetab vestlust küsimuste ja kokkuvõtetega ning aitab Coacheel formuleerida oma sõnadega kokkuleppeid, otsustusi ja ülesandeid.  

Millised on aktiivse kuulamise vormid?
·        
  • Vaikne 
  • Peegeldav kuulamine
  • Ümbersõnastamine
  • Hõlbustamine
  •  Selgitamine
  • Summeerimine


Vaikne kuulamine on oskus tähelepanelikult kõnelejat kuulata teda katkestamata. Selline kuulamine eeldab vaimset ja füüsilist keskendumist ning aitab väljendada arusaamist, toetust ja huvi. Vaikse kuulamisega kaasnevad noogutamine, toetavad lühirepliigid, mis soodustavad suhtluspartneri edasirääkimist. Seejuures on oluline kuulaja tähelepanelikkust väljendav sõnatu käitumine. Rääkija peab märkama ja aru saama, et teda kuulatakse ja kuuldakse. Oluline on hoida ka silmsidet.
Vaikiv kuulamine. Ahaa..., mhmh..., selge..., mis sa kostad...

Peegeldav kuulamine annab rääkijale teada, kuidas temast aru saadi, aidates tal end paremini väljendada. Peegeldav kuulamine tähendab täpsustamist - juhul kui kuulaja täpselt aru ei saanud või kui on vaja täiendavat infot. Peegeldava kuulamise võtteks on ka ümbersõnastamine - kuulaja poolne sama mõtte väljendamine teiste sõnadega, et kontrollida mõistmise täpsust.
Reflekteerimine (peegeldamine). Ma saan aru, et..., Mõistan seda nii, et... , Teiste sõnadega siis... , Sulle tundub, et...

Ümbersõnastamine - parafraseerimine
Ümbersõnastamine on üks olulisi coachingu protsessi osi.  Coach korrates oma sõnadega Coachee mõtteid, aitab ära hoida vääritimõistmist ja öeldut meelde jätta ning annab aega süüvida öeldu sisusse. 

Kuuldu ümbersõnastamine näitab Coacheele, et olete teda tõepoolest tähelepanelikult kuulanud ja mõtlete temaga kaasa. Hea, kui tagasipeegeldamisel saate kasutada osaliselt tema kasutatud sõnu, kuna siis tekib mõlemal osapoolel tunne, et olete ühel lainel. Tasub ka jälgida hääletooni, kõne tempot ja hääle tugevust, et oleks kergem kuulata ja aru saada, kuna liiga tugev hääl väsitab, liiga vaikset häält on raske tähele panna, kaasvestlejaga samas tempos püsimine aga jätab endast parema mulje. Rääkijat ei tohiks küsimustega katkestada enne, kui ta on oma mõtte lõpetanud. Sõnastage kuuldu oma sõnadega lühidalt ümber, siis alles lisage sellele oma arvamus või küsimus.

Näiteks: "Kas sa tahad öelda....? Nagu ma aru saan, ütled sa seda, et....Kas ma saan õigesti aru,
Niisiis, Sa väidad, et... , Nagu ma aru saan, Sa ütled, et... , Paranda mind, kui ma nüüd eksin... , Tahad siis öelda... , Sa ütlesid, et... , Nii et põhimõtteliselt Sa nõustud sellega, et...

Hõlbustamine. Mind huvitab, mis Sind paneb sedasi mõtlema... , Kas räägiksid sellest lähemalt... , Ma ei saanud hästi aru, kas... , Kordaksid ehk...

Selgitamine (täpsustamine) st esitada küsimusi, uurida tausta, täpsustada ja küsida informatsiooni juurde, et öeldust selget pilti saada. Selgitavad küsimused annavad ka teistele mõista, et olete tema jutust huvitatud.

 Kas Sa võiksid mulle selgitada... , Ma ei saanud vist

Summeerimine (kokkuvõte). Kui nüüd kokku võtta... , Põhilised teemad olid... , Pinnale jääb siis praegu... , Sinu jutu iva seisneb siis selles, et...


III TASE – COACH JA COACHEE ON MAAILMA KESKPUNKTIS

See on tõeline kohalolek. Coachingu protsessis on see suurepärane tunne, kui oled saavutanud Coachina täielikku neutraalsuse ja pühendumise. Kuulad ja peegeldad Coachee juttu ning näed, kuidas ta ise sõlmib lahti oma probleemipuntrad ja näeb uusi lahendusi. See on super.



Mida sellest loost omale igapäeva ellu kaasa võtta?

·        Peamine aktiivse kuulamise oskus seisneb pidevas tagasiside andmises, et kõneleja teaks, kuidas tema sõnum on vastu võetud. Seda iseloomustavad silmside, huvitatud näoilme ja toetavad repliigid („Jaa” , „Jätkake palun” , „Rääkige lähemalt”, „Nagu näiteks”).

·        Aktiivse kuulamise abiga saab inimesi julgustada tunnete taha nägema ja sealt leidma probleemi põhjust, mis selliseid tundeid tekitab. Tunnete n-ö karpi panemine pole kasulik ei tervise ega töö tõhususe seisukohalt.

·        Peegeldades vestluspartneri juttu kontrollid arusaadu õigsust ja hoiad ära valesti arusaamise ohu.   Peegeldades vestluspartnerile tema juttu, käitumist või tundeid, näitad talle, et tema jutt on sulle oluline ning sa hoolid tema tunnetest ja mõtetest ning ei mõista teda nende pärast hukka.

·        Ülekordamine aitab öeldut/kuuldut analüüsida ja paremini meelde jätta ning takistab kuulamistõkete kasutamiselevõttu (sildistamine, võrdlemine, vastuseks valmistumine kuulamise asemel jt).


Inimestele meeldib kui nende juttu tähelepanelikult kuulatakse ja antakse tagasidet. 

On öeldud, et hea suhtleja ei ole mitte see, kes palju räägib, vaid see, kes oskab kuulata.




Minu esimene coachingu koolitus toimub Tallinnas 15. märtsil kell 10.00–13.15 von Stackelberg Hotel Tallinn seminariruumis Toompuiestee 23.